Hoe vind en bind je succesvol personeel?

Je hebt een openstaande vacature en wilt deze zo snel mogelijk vervullen. Tijd om personeel te gaan werven. Je hebt de eerste stappen doorlopen van een succesvol wervingsproces en nu? Vaak wordt de vacature op de eigen website gezet en via de socialmediakanalen gecommuniceerd. En dan is het afwachten. En blijft het misschien wel stil. Want die topper die jij zoekt, kent jouw bedrijf waarschijnlijk nog niet. En bezoekt dus ook niet jouw website en social media. Hoe verbreed je die zoektocht naar geschikte kandidaten en werf je jouw personeel succesvol?

Vijf tips om personeel te werven

 

1. Schrijf effectieve vacatureteksten

Duidelijk, transparant en aantrekkelijk zijn hierbij de sleutelwoorden. Geef aandacht aan het schrijven van de vacaturetekst en vermijd clichés. Vertel niet alleen je eigen bedrijfsverhaal en wat jij verwacht, maar richt je op de lezer, de kandidaat. Wat maakt het bedrijf fijn om voor te werken, hoe wordt de kandidaat beloond, wordt er out-of-the-box gedacht in arbeidsvoorwaarden? Maak het verschil tussen jouw bedrijf en je concurrenten, waardoor een kandidaat voor jou gaat kiezen.

 

2. Werf via eigen personeel en netwerk

Jouw medewerkers zijn de beste ambassadeurs. Motiveer hen om openstaande vacatures met hun netwerk te delen. Zorg ervoor dat deze extra inzet wordt beloond om die motivatie hoog te houden. Bijvoorbeeld door het opzetten van een intern incentive programma, waarbij degene die een nieuwe medewerker heeft aangedragen een leuke beloning krijgt. Dat kan een vaste beloning zijn voor iedereen hetzelfde, maar ook een keuzepakket waaruit medewerkers kunnen kiezen. Gebruik ook je eigen netwerk, extra ogen en oren maken het verschil om die toppers op de arbeidsmarkt te vinden. 

 

3. Zet alle beschikbare online kanalen in

Verspreid je vacature breed en vertel daarbij je bedrijfsverhaal. Communiceer via je website, socialmediakanalen en externe vacaturesites. Gebruik hiervoor je creativiteit en deel bijvoorbeeld een video met een van je collega’s aan het woord over het bedrijf of de specifieke functie. Zorg ervoor dat de eigen online kanalen up-to-date zijn en zet de vacature in de spotlight binnen jouw digitale etalage, die de kandidaat direct kennis laat maken met je bedrijf. 

Nieuwe call-to-action

4. Val op door andere manieren van solliciteren

Een cv met motivatiebrief? Het kan een drempel zijn voor kandidaten om te solliciteren. Sta open voor andere manieren van contact en verruim zo je kandidatenpool. Maak het mogelijk om open sollicitaties te sturen, organiseer een speeddate-dag of solliciteer eens zelf bij kandidaten. Door bijvoorbeeld interessante profielen te selecteren via LinkedIn en een open sollicitatiebrief te sturen. Motiveer waarom jij de fijnste werkgever bent en waarom deze specifieke kandidaat zo goed in het bedrijf past. Zet dit proces wel met persoonlijke aandacht in, geen knip- en plakwerk! 

 

5. Heb aandacht voor je eigen medewerkers

Vergeet niet om ook intern naar talent te kijken en vraag naar interesse in een interne vacature. Zijn er mogelijkheden om iemand te laten doorstromen, al dan niet met extra opleidingsmogelijkheden, of kunnen bestaande functies en taken anders worden verdeeld? Zorg voor voldoende aandacht richting je eigen personeel, soms zitten zij niet meer helemaal op hun plek of zijn ze toe aan een andere uitdaging. Laat ze dan niet weglopen naar de concurrent, maar waardeer je talent in eigen huis.

 

Aandacht voor salaris en arbeidsvoorwaarden

Nog één laatste extra tip van onze recruitment expert: bied een concurrerend salaris en besteed aandacht aan het opstellen van onderscheidende arbeidsvoorwaarden. Salaris blijft een van de belangrijkste factoren in het keuzeproces van een kandidaat. Met daarbij arbeidsvoorwaarden die kwalitatief onderscheidend zijn, zoals de mogelijkheid van hybride werken of het verdienen van extra vakantiedagen. 

In ons blog ‘Hoe bepaal je het salaris van je medewerkers en de rest van de arbeidsvoorwaarden?’vind je tips hoe je hier concurrerend in kunt zijn!

Eerst zien, dan geloven?

Plan een gratis demo: zonder zorgen jouw salaris- en HR-administratie nog efficiënter regelen. We helpen je graag!

CoPilot Character