Hoe ervaart een kandidaat de eerste kennismaking met een bedrijf? En welk gevoel krijgt de sollicitant bij het lezen van een vacature? Hoe worden reacties opgevolgd en hoe wordt met contactmomenten en afwijzingen omgegaan? Allemaal indrukken en ervaringen die een kandidaat doorloopt in een sollicitatieproces die zorgen voor een succes of juist een teleurstelling: de Candidate Experience. Zorg voor een optimale Candidate Experience en daarmee een positieve ervaring van de kandidaat met jouw bedrijf!
Vijf stappen voor een positieve Candidate Experience
Wil je echt opvallen tussen concurrerende aanbiedingen op de arbeidsmarkt, zorg er dan voor dat jouw sollicitatieproces en Candidate Experience op rolletjes verlopen. Een kandidaat doorloopt een sollicitatieproces in vijf stappen, stem daar de Candidate Experience op af voor een succesvolle match in je zoektocht naar nieuwe collega’s.
1. Bewustwording. Het begint bij het begin: de vacaturetekst, het eerste dat een kandidaat tegenkomt van jouw bedrijf. Deel jouw vacature in een breed netwerk buiten je eigen website en socialmediakanalen en vergroot de kans op extra attentiewaarde bij potentiële kandidaten.
2. Interesse. In deze fase wordt daadwerkelijk nagedacht of de vacature past bij de kandidaat en voldoende aanspreekt. Is jouw vacaturetekst opvallend en onderscheidend, dan kan dit voor een kandidaat een reden zijn om te solliciteren. Tips nodig voor sterke, opvallende vacatureteksten? Lees onze blog hierover! In deze fase wordt door de kandidaat informatie verzameld over het bedrijf. Zorg er dus ook voor dat jouw corporate story op je website en socials klopt met de werkelijkheid.
3. Solliciteren. De keuze is gemaakt, solliciteren maar! Een belangrijke fase in de Candidate Experience, want een toegankelijke manier van solliciteren zorgt voor een positieve beleving. Kost het solliciteren veel tijd of is het een omslachtig en onduidelijk proces, dan doet het afbreuk aan de beleving van de kandidaat. Hier kun je als bedrijf echt kansen creëren om kwalitatieve en gemotiveerde mensen aan boord te krijgen!
4. Selectie. Zorg voor een compacte en korte selectieprocedure. Werk met korte lijntjes voor een goede opvolging, volg een duidelijk stappenplan en blijf in contact met kandidaten, ook bij afwijzingen. Een efficiënt selectieproces neemt maximaal twee weken in beslag. In deze fase kun je als bedrijf onderscheidend zijn in je aanpak. Een soepel verlopend proces laat zien dat je als bedrijf altijd zo werkt, daar wil iedereen dan toch onderdeel van uitmaken
5. Aannemen en Onboarding. Er is een match, de perfecte kandidaat is gekozen. Nu is de Candidate Experience zeker nog niet voorbij, dus zorg voor een goed vervolg en rond zo snel mogelijk het definitieve voorstel en aannamegesprek af. Iedereen tevreden? Dan wordt de kandidaat onderdeel van het team! Zorg daarbij ook voor een goede onboarding. Maak vooral de eerste werkweek waardevol door kennismakingen met collega’s en andere afdelingen, het op orde hebben van de werkplek en duidelijke opstartwerkzaamheden. Je hebt veel aandacht besteed aan de beleving van begin tot eind, dus blijf dat ook na het aannemen van een nieuwe collega vasthouden.
Meer inzichten en tips over het succesvol werven en selecteren van personeel? Download het whitepaper!
Een goede Candidate Experience met een automatisch werving- en selectieproces
Het belang van een goede Candidate Experience voor een positieve beleving is duidelijk. Maar hoe pak je dit aan zonder dat het zeeën van tijd of veel geld kost? De Candidate Experience heeft tenslotte veel aandacht nodig om succesvol te zijn. Automatisering is hierbij het antwoord met één digitale omgeving voor de werving en selectie, voor kandidaat en werkgever. Met de module Werving & Selectie worden gegevens AVG-proof verwerkt in zo’n digitale inzichtelijke omgeving. Daarnaast worden vacatures automatisch verspreid op geselecteerde externe vacaturesites voor extra bereik. Bovendien houdt het systeem de snelheid van het proces erin door opvolgingen en reminders te automatiseren. Zo optimaliseer je echt het sollicitatieproces voor kandidaten en presenteer je jouw bedrijf als betrokken en interessante werkgever. Je betaalt voor deze module per vacature, dus geen abonnementskosten, maar alleen zodra je een openstaande vacature hebt. Voor maximaal resultaat om de echte toppers op de arbeidsmarkt te vinden.
Start vandaag nog met het sneller en eenvoudiger werven en selecteren van nieuwe collega’s. Binnen 15 minuten maak je jouw eigen digitale omgeving aan en gaat de tool voor jou werken!