De krapte op de arbeidsmarkt is here to stay. Althans voor zover de geleerden kunnen kijken. Binnen het mkb leidt dat nu al tot noodgrepen. Dus als je eindelijk die nieuwe medewerker hebt gevonden, ga je voor een optimale start. Een leuke, afwisselende inwerktijd is de beste manier om nieuwkomers langdurig en gemotiveerd aan boord van jouw organisatie te houden. Binden en boeien was nog nooit zo belangrijk. En dat begint steeds vroeger. Het goede nieuws? Je organiseert dat nu simpel en snel met digitale onboarding!
Maar wat is onboarding eigenlijk? En hoe zorgt dat voor minder uitstroom? In deze blog vind je de antwoorden op deze twee vragen.
De nieuwe medewerkers met een warm welkom de organisatie binnenhalen. Dat is onboarding in een notendop. Zoom je in, dan zie je dat onboarding veel verder gaat dan een bloemetje op de eerste werkdag. Een goed onboardingprogramma zorgt er ook voor dat de nieuwe medewerker sneller productief is. Dat zit zo.
Je kunt natuurlijk op de eerste werkdag starten met inwerken van nieuwe medewerkers – de klassieke manier. Maar een slim onboardingtraject trekt dat moment een week of twee, drie naar voren. Alle tijd om praktische zaken te regelen, én om nieuwkomers voor te bereiden op de taken die zij gaan uitvoeren. Productiemedewerkers die de veiligheidsvoorschriften hebben gelezen en salesmedewerkers die weten met welk systeem er wordt gewerkt. Een goed onboardingprogramma informeert nieuwe medewerkers ook over de cultuur, doelstellingen en ambities van jouw organisatie. Daarnaast wil je natuurlijk de menselijke kant van het bedrijf belichten. Bijvoorbeeld met een smoelenboek of een leuk welkomstfilmpje van de leidinggevende.
Pak jij onboarding goed aan, dan komen je nieuwe medewerkers een stuk relaxter jouw organisatie binnen op hun eerste werkdag en zijn ze eerder productief. En dat niet alleen. Een medewerker is door goede onboarding maar liefst 30 keer meer tevreden over zijn baan, weet het toonaangevende blogplatform The Undercover Recruiter. Ook is de kans 18 keer groter dat hij op de lange termijn verbonden blijft aan jouw bedrijf. Geen cijfers om te negeren in een overspannen arbeidsmarkt waar sollicitanten het voor het zeggen hebben.
Een gestroomlijnd onboardingprogramma zorgt dus ook voor ‘harde’ resultaten. Hoge uitstroom kost geld. Blijven medewerkers langer verbonden aan jouw bedrijf, dan hoeft er niet gezocht te worden naar vervangende kandidaten. Dat scheelt al snel tussen de 50 en 150 procent van een jaarsalaris.
Jouw organisatie beschikt bovendien sneller over productieve medewerkers door onboarding. Met de basiskennis uit het onboardingtraject zijn zij sneller ingewerkt en ready om aan de slag te gaan. Dat verlaagt de werkdruk van een leidinggevende. Daarnaast maak je het jezelf ook makkelijker Jij hebt geen omkijken naar praktische regeldingen zoals het aanvragen van een toegangsbadge als je de onboarding digitaliseert en de workflow automatiseert. Dat bespaart tijd. Tijd die je nu kunt besteden aan het verlagen van het ziekteverzuim en andere strategische vraagstukken. En was dat niet waarom je ooit voor jouw vak hebt gekozen?
De Onboarding-app van Loket.nl, onze partner in HR- en salarisadministratie, is de ideale instroomoplossing voor het mkb. Het is een bescheiden alleskunner. Gebruiksvriendelijk door standaardtemplates en met de maandelijks opzegbare abonnementsvorm laagdrempelig in gebruik. Geef nieuwkomers in jouw organisatie een warm welkom en met de Onboarding-app!
Wil je meer weten over onboarding? Download dan onze whitepaper ‘Beter binden en boeien door onboarding’.