War on Talent: vergelijk je arbeidsvoorwaarden en zet ze strategisch in!

Het binnenhalen van goed personeel in deze krappe arbeidsmarkt is voor jou vast net zo’n grote uitdaging als voor je collega-hr-managers. Zeker in het mkb, de motor van onze economie. Hoe zorg je ervoor dat jouw organisatie als winnaar uit de bus komt in deze ‘War on Talent’?  

Door jouw arbeidsvoorwaarden te vergelijken en ze strategisch in te zetten! Hieronder lees je hoe je dat doet en wat je nodig hebt.

Van salaris tot prettige werksfeer: de arbeidsvoorwaarden op een rij

Uiteraard zijn er wettelijke arbeidsvoorwaarden waaraan je je als organisatie gewoon moet houden. Maar er zijn genoeg arbeidsvoorwaarden die je strategisch kunt inzetten om jouw concurrentiepositie te verstevigen en waarmee je de verschillende generaties op de werkvloer tegemoetkomt. Laten we eerst de arbeidsvoorwaarden eens onderscheiden:

Primaire arbeidsvoorwaarden

Dit zijn arbeidsvoorwaarden zoals salaris, functie, arbeidsduur en het aantal vakantiedagen. Sommige zaken - denk aan minimumloon, minimaal aantal vakantiedagen, maximale arbeidsduur - liggen vast in de wet of een cao. Maar er is altijd een variabel deel waarmee te ‘spelen’ valt.

Secundaire arbeidsvoorwaarden

Deze arbeidsvoorwaarden zijn vaak deels wettelijk geregeld, maar bestaan voor het andere deel uit afspraken tussen werkgever en werknemer. Je kunt hierbij denken aan reis- en onkostenvergoedingen, een pensioenregeling en verlofregelingen. Maar bijvoorbeeld ook opleidingsmogelijkheden, de mogelijkheid tot thuiswerken en deelname aan een optie- of aandelenplan. Ook de leaseauto, fiets of telefoon van de zaak, winstdeling, oudejaarsuitkering of dertiende maand vallen onder deze arbeidsvoorwaarden.

Variabele arbeidsvoorwaarden

De variabele arbeidsvoorwaarden dienen vooral om de tegenprestatie voor medewerkers meer af te laten stemmen op hun individuele wensen (“a la carte”) of prestatie (prestatiebeloning).

Zijn je arbeidsvoorwaarden concurrerend genoeg

Inzicht in jouw organisatie en de markt

Als je jouw arbeidsvoorwaarden strategisch wilt inzetten, dan is het belangrijk te weten welke doelgroepen je wilt aanspreken, want de verschillende generaties op jouw werkvloer hebben andere behoeften. Zo vindt - even kort door de bocht - de ene generatie salaris en zekerheid belangrijker dan de andere, die juist thuiswerken en leermogelijkheden ambieert.

Heb je je doelgroepen vastgesteld, dan wil je checken of jouw arbeidsvoorwaarden nog concurrerend genoeg zijn, waarvoor je inzicht in de markt nodig hebt. Je kunt uiteraard online vacatures vergelijken, informeren bij branchegenoten of een adviesbureau inhuren. Maar het correct vergelijken van arbeidsvoorwaarden kan ook makkelijker, effectiever en goedkoper!

Speciaal voor het mkb ontwikkelden wij daarom een arbeidsvoorwaardenmonitor.

Een arbeidsvoorwaardenmonitor is een rapportage die je inzicht geeft in wat de markt biedt. Bijzonder aan deze rapportage is dat deze niet gebaseerd is op vacatureteksten, maar op een database van daadwerkelijk geboden arbeidsvoorwaarden door 1,2 miljoen organisaties. Zo kun je appels met appels vergelijken! Het rapport is opgebouwd uit gemakkelijk te lezen grafieken en is onder andere uitgesplitst per branche, cao en functies.

Ook jouw arbeidsvoorwaarden strategisch inzetten?

Klik hier voor meer informatie over onze Arbeidsvoorwaardenmonitor en het aanvragen daarvan. Download ook onze whitepaper: 'Zijn jouw arbeidsvoorwaarden wel concurrerend genoeg?', om te lezen welke tools nog meer handig zijn in het strategisch inzetten van jouw arbeidsvoorwaarden, bijvoorbeeld voor het vergelijken van salarissen. 

Meer lezen over arbeidsvoorwaarden?

 

Eerst zien, dan geloven?

Plan een gratis demo: zonder zorgen jouw salaris- en HR-administratie nog efficiënter regelen. We helpen je graag!

CoPilot Character