Heb jij onlangs een nieuwe medewerker aangenomen? Dan begrijp je als geen ander hoe belangrijk een soepele start is voor het succes en de betrokkenheid binnen het team. Wist je ook dat onboarding niet alleen de integratie van nieuwe medewerkers bevordert, maar ook een positieve invloed heeft op de algehele bedrijfsprestaties? In dit blogartikel gaan we dieper in op de voordelen van het onboarding proces.
Je hebt waarschijnlijk vast al wel eens gehoord van een compleet onboarding proces, maar wat is onboarden nou precies? Onboarding is het proces waarbij nieuwe medewerkers worden verwelkomd en ingewerkt in een bedrijf. Het draait hierbij om het leren kennen van de bedrijfscultuur, het begrijpen van de regels en het ontdekken van de taken die bij de functie horen. Het doel is om nieuwkomers snel en soepel te laten meedraaien. Het is daarom belangrijk om dit proces te automatiseren en structureren zodat je alles op orde hebt.
Een goed onboarding proces zorgt ervoor voor dat nieuwe medewerkers zich op hun gemak voelen en begrijpen wat er van hen verwacht wordt. Maar waarom is onboarding nou zo belangrijk? De belangrijkste voordelen op een rij:
1. Het zorgt voor duidelijkheid. Met een gestructureerd onboarding proces krijgt elke nieuwe medewerker belangrijke informatie over jouw organisatie, nog voordat ze beginnen. Je voorkomt hierdoor onduidelijkheid aangezien een medewerker direct weet waar hij of zij aan toe is.
2. Je creëert productiviteit. Doordat nieuwe medewerkers alle basiskennis al meekrijgen, zijn ze eerder productief. Je merkt dat ze eerder aan de slag willen gaan en taken direct zelfstandig op kunnen pakken.
3. Het bespaart kosten. Onderzoek toont aan dat medewerkers maar liefst 30 keer tevredener zijn over hun baan wanneer er een goede onboarding plaatsvindt. Bovendien is de kans dat een nieuwe medewerker blijft, achttien keer groter. Hierdoor bespaar je kosten op het aannemen van nieuwe medewerkers.
4. Digitaal onboarden bespaart tijd. Je kunt het onboarding proces digitaliseren. Het aanvragen van documenten zoals een paspoortkopie of een loonheffingsformulier wordt dan geautomatiseerd via een digitale omgeving. Dit betekent dat je meer tijd overhoudt voor interactie met medewerkers of om je te richten op strategische zaken.
5. Tevreden medewerkers als ambassadeurs. Nieuwe medewerkers die blij zijn met hun start in het bedrijf worden als ambassadeurs gezien. Ze vertellen vrienden en familie over hun fijne eerste ervaring. Dit helpt jouw bedrijf met het krijgen van een goede reputatie en trekt nieuwe talentvolle kandidaten aan.
6. Het zorgt voor behoud van nieuw talent. Wanneer nieuwe medewerkers slecht in worden gewerkt, betekent dit dat ongeveer 19% procent binnen een halfjaar vertrekt. Een goede onboarding zorgt er dus voor dat nieuwe medewerkers zich verbonden voelen waardoor je nieuw talent behoudt.
Door het digitaliseren van het onboarding proces bespaar je niet alleen kosten, maar ook tijd. Hierdoor kun je je aandacht richten op andere belangrijke taken en het systeem zijn werk laten doen. Maar hoe werkt het digitaal onboarden nou precies, en op welke manier is het efficiënt?
Een geslaagd digitaal onboardingprogramma focust zich op drie pijlers: operationeel, sociaal en strategisch.
CoPilot heeft al een aantal onboardingervaringen mogen ontvangen. “Een hartelijk welkom gaf mij het gevoel gewaardeerd te worden nog voordat mijn eerste onboarding dag begon. De persoonlijke touch en enthousiasme sprongen er echt uit.” Een andere medewerker schreef: “De onboarding ervaring was zowel praktisch als efficiënt, met een uitgebreid beeld van hoe het bedrijf functioneert. Van goed geplande afspraken tot aan persoonlijke aandacht, het was een mooi moment.”
Geef je medewerkers een warm welkom en stimuleer hun betrokkenheid vanaf dag één met de Onboarding app van Loket.nl, onze partner in HR- en salarisadministratie.