Er is geen twijfel over mogelijk. Digitale onboarding gaat het verschil maken. Ook in jouw organisatie. Want wie wil nou niet sneller productievere medewerkers die zich ook nog eens meer betrokken voelen? Maar waar begin je? En vooral ook hoe?
Het geruststellende antwoord is: stap voor stap. Begin klein en overzichtelijk. Het hoeft niet in één keer perfect. Leer van je ervaringen. En bouw je onboardingprogramma steeds verder uit. Deze zeven tips helpen je daarbij.
1. Leg je oor te luisteren bij de medewerkers van je organisatie
Je kunt natuurlijk zelf bedenken wat nieuwe medewerkers moeten weten, kunnen en hebben als ze in dienst komen. Maar je kunt ook collega’s vragen. Wat vinden zij belangrijk? Vergeet daarbij ook de managers en leidinggevenden niet. Hun ervaring is een goudmijn voor jouw onboardingprogramma.
2. Knip het onboardingprogramma op in verschillende fases
Een heldere fasering biedt houvast en maakt verwachtingen concreet. Dus loop in gedachten het onboardingtraject door en stel jezelf de vraag: Wat moet wanneer geregeld zijn? Met de antwoorden knip je het onboardingprogramma eenvoudig op in verschillende fases. Houd hierbij rekening met de drie pijlers voor een geslaagd onboardingsprogramma.
3. Houd het overzichtelijk en maak het leuk
Het laatste wat je wil is dat nieuwe medewerkers het gevoel hebben al aan het werk te zijn voor hun eerste werkdag is begonnen. Dus doseer de informatie die je wilt geven. En varieer. Maak je onboardingprogramma leuk door de informatie in verschillende vormen te verpakken. Een filmpje of een infographic zegt vaak zoveel meer dan een lap tekst!
4. Zorg voor verbinding
De sociale component speelt een hoofdrol in een goed onboardingprogramma. Zonder contact geen verbinding. En zonder verbinding geen betrokkenheid. Organiseer in je onboardingtraject zowel formeel en informeel contact. Dus een kennismakingsgesprek met de directeur en de leidinggevende, maar ook een buddy en een smoelenboek. Zo leg je de basis voor het netwerk van de nieuwkomers.
5. Heb oog voor het hart en de ziel van je bedrijf
Kernwaarden laten zien waar je bedrijf voor staat, waar jullie heilig in geloven. Zeker wanneer je ze worden ingekleurd door het gewenste gedrag te benoemen dat hoort bij die kernwaarden. Zet je daar de spotlights op, dan geef je nieuwe medewerkers een beter beeld van de organisatie. Dat stroomlijnt verwachtingen en geeft houvast.
6. Maak het jezelf en je collega’s makkelijk
Door informatie vroegtijdig digitaal aan te bieden zijn nieuwe medewerkers al op de hoogte van het reilen en zeilen binnen de organisatie. Automatiseer je daarnaast het regelwerk, dan hoeft niemand zich niet druk te maken over formulieren, laptops of werkkleding. Zo blijft er tijd over voor persoonlijk contact!
7. Gebruik een Onboarding-app
Effectief onboarden wordt makkelijker, efficiënter en leuker door informatie te digitaliseren en workflow te automatiseren. Dat doe je eenvoudig met een Onboarding-app. Probeer er gewoon eens een uit. En ervaar het gemak om nieuwe medewerkers in een vroeg stadium aan te haken bij hun nieuwe werkomgeving. En dat heel ongedwongen. Op het tijdstip, de plek en het tempo dat hun uitkomt.
De ideale instroomoplossing
Onze Onboarding-app van Loket.nl, onze partner in HR- en salarisadministratie, is de ideale instroomoplossing voor het mkb. De app is een bescheiden alleskunner die ook nog eens heel gebruiksvriendelijk is. En met de maandelijks opzegbare abonnementsvorm laagdrempelig in gebruik. In een handomdraai faciliteer en ontzorg je jezelf en andere leidinggevenden. En belangrijker misschien nog wel: je zorgt voor duurzame betrokkenheid bij je organisatie en dus minder uitstroom. Geef nieuwkomers in jouw organisatie vroegtijdig een warm welkom met de Onboarding-app van Loket.nl!
Meer lezen over onboarding?