Snel starten met onboarden? Zo bouw je succesvol jouw onboardingprogramma op

Nu is het moment om serieus aan de slag te gaan met een effectief onboardingprogramma. De arbeidsmarkt is oververhit. Je hebt behoefte aan nieuwkomers die sneller productief worden en zich meer betrokken voelen bij de organisatie. En het verlagen van jouw werkdruk en die van leidinggevenden is ook geen overbodige luxe. Eindelijk ruimte om je te richten op het grotere plaatje. Maar waar moet jouw onboardingprogramma aan voldoen om dat succes te behalen? 

Nieuwe medewerkers moeten natuurlijk weten waar zij verwacht worden op hun eerste werkdag en wat de huisregels van de organisatie zijn. En hoe fijn is het als op die eerste werkdag de laptop of werkkleding klaarligt en de kopie van het paspoort in het personeelsdossier zit. 

Maar een effectief onboardingprogramma bestaat uit meer dan praktische informatie. Je wil ook dat nieuwe collega’s zich zo snel mogelijk onderdeel voelen van de organisatie. Dat zij weten dat ze gewoon op sneakers naar het werk kunnen komen. Dat ze op feestjes trots kunnen vertellen over de geschiedenis van het bedrijf of in een filmpje welkom worden geheten door de directeur. Ook daarin voorziet een goed onboardingtraject. 

Whitepaper onboarding

3 pijlers voor effectieve onboarding
 

Het is dus zoeken naar de evenwichtige bundeling van praktische kennis, leuke weetjes en inzicht in de doelstellingen van het bedrijf. Dat zorgt namelijk voor een welkom gevoel – en daarmee het succesvol instromen van nieuwe medewerkers. Een geslaagd onboardingprogramma rust dan ook op drie pijlers. 

1. Operationeel

De operationele pijler is de basis van ieder onboardingtraject. Binnen deze pijler gaat het met name om praktische zaken. Weten hoe laat en op welke locatie nieuwe medewerkers de eerste werkdag worden verwacht, met wie ze kennismakingsafspraken hebben, dat er een bloemetje op hun bureau staat te wachten. Ook kennis die ervoor zorgt dat nieuwe collega’s hun werk goed kunnen doen valt onder deze operationele pijler. Denk aan bedrijfsjargon en functieafbakening. 

2. Sociaal 

Binnen de sociale pijler is alles erop gericht om de nieuwe medewerkers zich welkom en gewaardeerd te laten voelen. Het geeft de nieuwkomers een beeld van de werkomgeving waar ze komen te werken en stelt hen in staat om relaties aan te gaan. Door een filmpje met een welkomstwoord van de directeur, een smoelenboek of introductie van de leidinggevende zullen nieuwe collega’s zich sneller onderdeel voelen van de afdeling. En vooral nog meer zin krijgen in hun nieuwe baan.

3. Strategisch 

De strategische pijler bevat al die informatie en kennis die nieuwe medewerkers inzicht geven in de missie en visie van de onderneming. Hoe is het bedrijf ooit gestart? Waar staat het vandaag de dag voor? En: wat zijn de ideeën voor de toekomst? Door nieuwkomers inzicht te geven in de waarden, normen en ambities van het bedrijf, kunnen zij zich identificeren met de doelstellingen. 

De ideale instroomoplossing

De Onboarding-app van Loket.nl, onze partner in HR- en salarisadministratie, is de ideale instroomoplossing voor het mkb. Met standaardtemplates vul je jouw onboardingprogramma heel eenvoudig volgens de drie pijlers: operationeel, sociaal en strategisch. De app is een bescheiden alleskunner die ook nog een gebruiksvriendelijk is. Geef nieuwkomers in jouw organisatie een warm welkom!

Meer lezen over onboarding?

Eerst zien, dan geloven?

Plan een gratis demo: zonder zorgen jouw salaris- en HR-administratie nog efficiënter regelen. We helpen je graag!

CoPilot Character