Blogs - CoPilot

Digitale onboarding nieuwe medewerkers: gestructureerd, snel en succesvol!

Geschreven door CoPilot | 23 september 2022 10:50:58 Z

Goede onboarding van nieuwe medewerkers is essentiëler dan ooit, met de huidige krappe arbeidsmarkt. Met digitale onboarding zorg je ervoor dat dit proces gestructureerd, snel én succesvol is. En jouw nieuwe medewerker snel inzetbaar is!

Maar wat is onboarding nu precies? Waaruit bestaat een goed onboarding proces? En wat is dan digitale onboarding? Je leest het hieronder.


INHOUD 

Wat is onboarding?

Hoe ziet een effectief onboarding proces eruit?

Zes voordelen van een (digitaal) onboarding proces

Hoe start je met digitale onboarding?

Hoe bouw je een succesvol onboardingsprogramma op?

7 tips voor succesvol onboarden van nieuwe medewerkers

Onboarding nieuwe medewerkers: meer dan een bloemetje op de eerste werkdag! 

De nieuwe medewerkers met een warm welkom de organisatie binnenhalen. Dat is onboarding in een notendop. Maar het gaat verder dan een bloemetje op de eerste werkdag.  

Wat is onboarding precies? 

Tijdens het onboarding proces laat je nieuwe medewerkers kennismaken met alles rondom jouw organisatie, waardoor ze zich zo snel mogelijk onderdeel voelen van het bedrijf.

Een goed onboardingsprogramma zorgt er bovendien voor dat de nieuwe medewerker sneller productief is. En exact weet wat er van hem of haar verwacht wordt. Sociaal gezien, qua gedrag én prestaties.

Lees meer over het organiseren van de onboarding in de whitepaper Beter binden en boeien? Tijd voor de volgende stap in onboarding.

Wat is digitale onboarding? 

Met digitale onboarding wordt alle informatie met betrekking tot het inwerkproces gedigitaliseerd en de workflow geautomatiseerd. Het zorgt ervoor dat het gehele inwerktraject gestructureerd, snel en consistent is. Door het gebruik van een Onboarding-app worden zowel leidinggevende, het team als de nieuwe medewerker ontzorgd. Benieuwd naar het verschil tussen onboarden en inwerken?

Probeer direct de Onboarding-app van Loket.nl, onze partner in HR- en salarisadministratie!

 

Terug naar boven

Hoe ziet een effectief onboarding proces er uit?

Een effectief onboarding proces is opgebouwd uit drie pijlers:

  1. Operationeel: de praktische en logistieke zaken, maar ook bedrijfsjargon en functieafbakening.
  2. Sociaal: de menselijke en culturele zaken, waardoor de nieuwe medewerkers zich welkom, gewaardeerd en sneller onderdeel van de organisatie voelen.
  3. Strategisch: alle informatie en kennis die nieuwe medewerkers inzicht geven in de missie, visie, waarden, normen en ambities van de organisatie.

Zoals gezegd, is het slim om het onboarding proces al een week of drie te starten voordat de medewerker daadwerkelijk begint. We noemen dit pre-boarding.

Lees hier meer over het succesvol opbouwen van een onboardingsprogramma.


Terug naar boven

Dit zijn de voordelen van een (digitaal) onboarding proces

Een goed onboardingsprogramma biedt, naast die verbinding en baantevredenheid, ook flink wat bijvangst. We zetten de zes grootste voordelen van een (digitaal) onboarding proces nog even voor je op een rij

 1. Slimme onboarding waarborgt kwaliteit  

Door digitale onboarding krijgt elke nieuwe medewerker alle belangrijke informatie over jouw organisatie (al voordat hij of zij begint), en steeds op een eenduidige manier. Zo waarborg je kwaliteit.

 2. Een gestroomlijnd onboarding programma zorgt sneller voor productieve medewerkers 

Met alle basiskennis die ze tijdens het onboarding proces al hebben opgedaan starten nieuwe medewerkers aan hun nieuwe job. Ze zijn sneller ingewerkt, eerder zelfstandig en productief binnen de organisatie.

 3. Digitale onboarding bespaart kosten 

Medewerkers zijn sneller inzetbaar. Daarnaast zorgt goede onboarding ervoor dat nieuwe medewerkers maar liefst 30 keer tevredener zijn over hun baan. De kans dat deze nieuwe collega verbonden blijft aan de organisatie is dan maar liefst achttien keer groter. Dat bespaart kosten, omdat je niet opnieuw naar nieuwe collega's hoeft te zoeken.

 4. Slimme onboarding scheelt tijd 

Het opvragen van een kopie van het paspoort, het loonheffingsformulier, het regelen van een telefoon, een laptop, een toegangsbadge en het bloemetje op de eerste werkdag? Allemaal geautomatiseerd en geregeld via de Onboarding-app.

Tijdwinst dus! Tijd die je kunt besteden aan het daadwerkelijk aandacht geven aan je medewerkers. Of misschien wel het verlagen van het ziekteverzuim of andere strategische vraagstukken. Zaken waarvoor jij waarschijnlijk ooit voor jouw vak hebt gekozen.

5.Een boost voor jouw employer branding

Nieuwe medewerkers die uitkijken naar hun eerste werkdag zijn een visitekaartje voor het bedrijf. In al hun enthousiasme vertellen ze op feestjes en aan vrienden en familie over hun nieuwe baan, collega’s en de gezellige bedrijfscultuur.  

Een goed onboarding traject geeft hen daar de juiste informatie voor. Zo groeien medewerkers uit tot ambassadeurs en geven ze een boost aan jouw employer branding. Lees meer hierover in de whitepaper Beter binden en boeien? Tijd voor de volgende stap in onboarding  


6. Sterke onboarding zorgt voor behoud van talent 

Zijn nieuwe medewerkers slecht ingewerkt, dan besluit ongeveer negentien procent binnen zes maanden een organisatie te verlaten (bron: Monsterboard). Een sterk onboarding proces zorgt dat nieuwe talenten zich welkom voelen en realistische verwachtingen hebben. Onboarding is dus een goede basis voor een langetermijnmatch!


Terug naar boven


Een goede onboarding zorgt ervoor dat: 

  • 91 procent van de medewerkers zich verbonden met het bedrijf voelt. 
  • 89 procent van de medewerkers een sterke verbinding met het team ervaart. 
  • Een medewerker 30 keer meer tevreden over de baan is. 
  • De kans dat een medewerker op de lange termijn blijft 18 keer groter is. 

Bron: The Undercover Recruiter 

Meer weten? Download het whitepaper Beter binden en boeien? Tijd voor de volgende stap in onboarding.

Hoe start je met digitale onboarding?

De voordelen van digitale onboarding zijn je nu ongetwijfeld duidelijk. Maar hoe en waar begin je? Wat zijn de elementen van een succesvol onboardingsprogramma?

Snel starten met onboarden  

Een beter moment om serieus aan de slag te gaan met een effectief onboardingsprogramma is er niet. Met de oververhitte arbeidsmarkt heb je behoefte aan nieuwkomers die snel productief zijn en zich betrokken voelen bij de organisatie.

Hoe bouw je een succesvol onboardingsprogramma op? 

Een effectief onboardingsprogramma is gebouwd op drie pijlers. Het is dus een combinatie van praktische kennis, leuke weetjes en inzichten in de doelstellingen van de organisatie. Zo zorg je voor een warm welkom en het succesvol instromen van nieuwe medewerkers.

Door de pre-boarding weten ze precies hoe laat ze waar verwacht worden op hun eerste werkdag. Ze zijn inmiddels op de hoogte van de huisregels van de organisatie en weten wat er van ze verwacht wordt qua kleding.

Werkkleding en/of laptop liggen al klaar, een kopie van het paspoort zit al in het personeelsdossier. Ze kunnen enthousiast vertellen over de geschiedenis van het bedrijf en over wat ze precies gaan doen in hun nieuwe job. Ze voelen zich al onderdeel van de organisatie en daardoor betrokken.

Lees meer over het opbouwen van een succesvol onboardingsprogramma.


Terug naar boven

Succesvol onboarden aan de hand van 7 tips 

Het is helder! Wil je graag snel inzetbare, betrokken medewerkers in jouw organisatie, dan gaat digitale onboarding een groot verschil maken. Het onboardingsprogramma hoeft niet direct uitgebreid en perfect te zijn. Je kunt zo klein beginnen als je wilt. Experimenteren, leren van je ervaringen en het verder uitbouwen. Dat is de truc!

Onderstaande zeven tips helpen je daarbij. Uitgebreidere informatie over succesvol onboarden vind je in deze blog.

     1. Leg je oor te luisteren bij de medewerkers van je organisatie 

Je hoeft niet het gehele onboardingsprogramma zelf te bedenken. Leer van elkaar!

    2. Knip het onboardingsprogramma op in verschillende fases 

Een heldere fasering van het onboarding proces biedt houvast en maakt verwachtingen concreet. De drie pijlers voor een effectief onboardingsprogramma helpen je hierbij.

    3. Houd het overzichtelijk en maak het leuk 

Maak je onboardingsprogramma leuk door de informatie in verschillende vormen te verpakken, bijvoorbeeld met filmpjes of infographics.

     4. Zorg voor verbinding 

Organiseer zowel formeel als informeel contact. De sociale component speelt een hoofdrol in een goed onboardingsprogramma!

      5. Heb oog voor het hart en de ziel van je bedrijf 

Geef je nieuwe medewerkers tijdens het onboarding proces houvast, door de kernwaarden van je bedrijf te benoemen plús het gedrag dat je graag ziet bij je nieuwe medewerkers om die kernwaarden in te kleuren.    

      6. Maak het jezelf en je collega’s makkelijk
Automatiseer al het regelwerk, zodat niemand zich druk hoeft te maken over formulieren, laptops of werkkleding. Zo blijft er tijd over voor persoonlijk contact.

     7. Gebruik een Onboarding-app 

Maak gebruik van een Onboarding-app. Als de informatie gedigitaliseerd en de workflow geautomatiseerd is, wordt effectief onboarden makkelijker, efficiënter en leuker.

Lees waar je precies op moet letten bij het kiezen van de juiste Onboarding-app.

Bonustip: de ideale instroomoplossing 

Het is dè ideale instroomoplossing voor het mkb, de Onboarding-app! Gebruiksvriendelijk en met een maandelijks opzegbaar abonnement. Je ontzorgt hiermee jezelf en je collega’s en geeft nieuwkomers in jouw organisatie een (vroegtijdig) warm welkom. Je zorgt voor duurzame betrokkenheid bij je organisatie en daardoor minder uitstroom.


Terug naar boven

 

Meer weten over het binden en boeien van medewerkers door onboarding?  

Download onze whitepaper ‘Beter binden en boeien door onboarding’ om meer te lezen over:

  • hoe nieuwe medewerkers relaxter, beter geïnformeerd en meer betrokken te laten starten
  • hoe tijd te besparen door het onboarding proces te digitaliseren en automatiseren
  • hoe kosten te besparen doordat nieuwe medewerkers sneller productief zijn
  • hoe kosten te besparen door talent te behouden en minder uitstroom hebben

Download onze whitepaper ‘Beter binden en boeien door onboarding’ om meer te lezen over digitale onboarding. 

 

Naar boven