Al meer dan 100 jaar ondersteunt Van Spaendonck ondernemers en hr-managers zoals jij op hun weg naar succes. Of het nu gaat om het zorgen voor je medewerkers, het samenwerken met andere ondernemers of het delen van kennis en expertise. Onder de Van Spaendonck Groep vallen de vier labels Loket.nl, CoPilot, Wissenraet en MKB Servicedesk.
Tim Jongenelen is Data Scientist bij Van Spaendonk. Samen met zijn collega’s van de afdeling Data Science is hij continu bezig innovatieve, betrouwbare en betaalbare oplossingen op basis van data-analyse te ontwikkelen om jouw bedrijf een boost te geven. Met hem praten we over de Arbeidsvoorwaardenmonitor, een tool waarmee je snel de concurrentiepositie van je organisatie in de arbeidsmarkt verbetert.
Zicht en grip op de arbeidsvoorwaarden in jouw markt
De Arbeidsvoorwaardenmonitor is een adviesrapportage over salaris- en hr-data in jouw markt. Dat kan een overzicht van gemiddelden in de markt zijn, maar ben je bereid de eigen salaris- en hr-data van de organisatie te delen, dan wordt er direct een vergelijking voor je gemaakt. Met andere woorden: je weet dan direct hoe jouw arbeidsvoorwaarden zich verhouden tot de rest van de markt en kunt ze daardoor strategisch inzetten.’
“Een uniek en betrouwbaar advies op basis van primaire en geanonimiseerde data”
‘Als salarisadministratiekantoor heeft Van Spaendonck toegang tot gemiddeld 1,2 miljoen loonstroken op maandbasis. In plaats van een advies te baseren op algemene data in vacatureteksten, is de Arbeidsvoorwaardenmonitor gebaseerd op daadwerkelijk uitgekeerde salarissen en arbeidsvoorwaarden. Je ontvangt dus een uniek en uiterst betrouwbaar advies, gebaseerd op primaire data.’
‘In elk klantcontract zit een clausule waarin gevraagd wordt of de salaris- en hr-data gebruikt mogen worden voor statistische doeleinden. Deze data wordt uiteraard geanonimiseerd en is niet te herleiden naar personen of bedrijven, uitsluitend naar functies. Een ‘nee’ van een klant wordt uiteraard ook gerespecteerd.’
Bij fusie, overname, vestigen in nieuwe markt of als gezondheidscheck
‘Het idee voor de Arbeidsvoorwaardenmonitor is ontstaan doordat een internationale klant zich wilde vestigen in Nederland en wilde weten wat passende arbeidsvoorwaarden zijn. We hebben aan deze klant toen een uitgebreid advies afgegeven.’
‘Je kunt je direct meerdere situaties voorstellen waarin je als ondernemer, directeur of hr-manager zicht en grip wilt hebben op de geboden arbeidsvoorwaarden in de markt. Denk maar eens aan een fusie, overname of bij het vestigen in een nieuwe markt of regio. Maar ook gewoon als ‘gezondheidscheck’ voor je organisatie. Dat is de reden dat we gestart zijn met de ontwikkeling van de Arbeidsvoorwaardenmonitor.’
“Prijs je jezelf uit de markt of loop je juist risico in je personeelsbestand?”
‘In de Arbeidsvoorwaardenmonitor wordt ingegaan op zowel primaire, secundaire als overige arbeidsvoorwaarden. Dit geeft je inzicht in jouw markt. Je kunt op die manier nagaan of je jezelf uit de markt prijst of juist risico loopt in je personeelsbestand. Een uitermate nuttige tool dus, met name in deze krappe arbeidsmarkt.’
Welke data vind je in de Arbeidsvoorwaardenmonitor?
‘Afhankelijk van voor hoeveel functies je de Arbeidsvoorwaardenmonitor aanvraagt, ontvang je een pdf van 10-15 pagina’s met grafieken en tabellen. Je vindt daarin niet alleen het salaris voor de aangevraagde functie(s), maar ook wat de stijging van dit salaris is, welke overwerktoeslag er op werkgeversniveau wordt uitgekeerd, het aantal verlofdagen en het aantal contracturen.’
‘Sinds de pandemie heeft thuiswerken een vlucht genomen en zie je dat organisaties dit ook strategisch inzetten in vacatures. In de Arbeidsvoorwaardenmonitor lees je hoeveel dagen per week organisaties thuiswerken gemiddeld toestaan en welke thuiswerkvergoeding hier tegenover staat. Verder wordt gekeken naar gemiddelde reistijd per functie en of er wel of geen auto van de zaak wordt gebruikt (die laatste is optioneel). Ook variabele beloningen komen aan bod en hoeveel procent van het maandsalaris afhankelijk is van prestatie.’
Pensioenvoorwaarden, werktijden en opleidingsbudgetten
‘De volgende stap in de ontwikkeling van de Arbeidsvoorwaardenmonitor is het toevoegen van pensioenvoorwaarden. Dat is best een uitdaging. Heeft een organisatie een cao, dan staat het al vermeld op de loonstroken die we nu beschikbaar hebben. Bij andere organisaties moeten we nagaan welke regeling erachter zit.’
‘Andere data die niet direct relevant is voor de loonstrook, maar wel interessant is voor onze klanten, zijn werktijden en opleidingsbudgetten. Het plan is ook dit toe te voegen, maar ook hier is het uitgangspunt dat de data uiterst betrouwbaar moet zijn. En we blijven streng afwegen wat wel en niet relevant is voor onze klanten. We willen onze klanten voorzien van nuttige informatie.’
Meer informatie over de Arbeidsvoorwaardenmonitor?
Ook de Arbeidsvoorwaardenmonitor aanvragen? Meer informatie vind je op onze Arbeidsvoorwaardenmonitor pagina of neem contact op met CoPilot op 013-303 1 606. Download ook onze whitepaper: 'Zijn jouw arbeidsvoorwaarden wel concurrerend genoeg?', om te lezen welke tools nog meer handig zijn in het strategisch inzetten van jouw arbeidsvoorwaarden, bijvoorbeeld voor het vergelijken van salarissen.
Meer lezen over arbeidsvoorwaarden?